Proč se věnovat copywritingu?
Víte, co mě na copywritingu nejvíc baví? Ta magická schopnost přesvědčit lidi pomocí slov. Jasně, zní to možná jako sci-fi, ale fakt to funguje! Sám jsem byl v šoku, když jsem viděl, jak moje první texty začaly přinášet výsledky. A věřte mi, není to žádná raketová věda – chce to jen trochu cviku a nadšení.
Začněte četbou kvalitních textů
Je to jako s vařením – taky se nejdřív díváte, jak to dělají ti nejlepší, ne? Koukněte se třeba na značky, které máte rádi. Nedávno jsem studoval newslettery od Nike a úplně mě dostalo, jak umí být současně motivační i prodejní. Všímejte si, co vás zaujme a co ve vás vyvolá emoce. To jsou přesně ty momenty, ze kterých se můžete učit.
Osvojte si základní principy
Ok, pár pravidel tu je, ale nebojte, není to jako učení na maturitu. Tady jsou ty nejdůležitější věci, na které byste neměli zapomenout:
- Pište pro skutečné lidi, ne pro roboty
- Používejte aktivní jazyk (žádné „bylo by vhodné“ ale „udělejte“)
- Vymýšlejte nadpisy, které zaujmou
- Dodržujte strukturu AIDA (to se naučíte časem)
- Nebojte se říct lidem, co mají udělat
Trénujte každý den
Pamatujete si, jak jste se učili jezdit na kole? Taky to nešlo hned, že? S copywritingem je to úplně stejné. Já začínal psaním recenzí na knížky na svůj blog. Bylo to strašné, ale každým textem jsem se zlepšoval.
Získejte zpětnou vazbu
Tohle je fakt důležité! Bez upřímné zpětné vazby se nikam neposunete. Já měl štěstí na skvělého mentora, který mi řekl věci na rovinu. Jasně, někdy to bolelo, ale díky tomu jsem se posunul mnohem rychleji.
Specializujte se
Časem najdete svoji parketu. Já třeba zjistil, že mi sedí psaní pro technologické firmy, protože jsem tak trochu geek. Někdo miluje psaní emailů, jiný produktové texty. Je to jako najít si svoje oblíbené jídlo – prostě to poznáte.
Bonusový tip
Tohle je můj tajný recept: Založte si složku s texty, které vás nadchly. Já mám takový digitální zápisník plný screenshotů a poznámek. Když mi dojde inspirace, stačí se do něj podívat a nápady se jen hrnou. Funguje to jako švýcarský nůž copywritera – vždycky po ruce, když potřebujete.
Přes 10 let pomáhám podnikatelům vydělávat peníze díky online marketingu. Poslední roky se věnuji tématu AI a vymýšlením způsobů, jak může AI nejenom „vytvářet hezké věci“, ale i reálně pomáhat podnikatelům. Marketingový sluha je mojí odpovědí. Rád pomůžu i vám.