Jak vybrat název firmy (a nezbláznit se z toho)
Pamatujete si, jak jste vybírali jméno pro svého psa nebo kočku? No, pojmenovat firmu je podobná výzva, jen s tím rozdílem, že tohle jméno vás bude provázet každý den v byznysu. Je to jako vybrat si tetování – měli byste si být opravdu jistí, že se vám bude líbit i za pár let!
Co dělá název skutečně dobrým?
Když se řekne Apple nebo Nike, hned víte, o co jde, že? To je přesně ta síla jednoduchosti! Nejlepší názvy jsou ty, které si zapamatuje i vaše babička po první návštěvě vašeho webu. Sám jsem kdysi pracoval pro firmu s názvem, který nikdo neuměl vyslovit – věřte mi, bylo to peklo při každém telefonátu.
Kde brát inspiraci?
Vezměte si tužku a papír (jo, ten starý dobrý analog někdy funguje lépe než iPad) a začněte chrlit nápady. Cokoliv vás napadne. Třeba jako když jsem vymýšlel název pro svůj první blog – inspiraci jsem nakonec našel v knížce, kterou jsem zrovna četl. Někdy ty nejlepší nápady přijdou ve sprše nebo na procházce se psem!
Pozor na právní záludnosti
Než se do názvu zamilujete, radši si ho proklepněte. Znám případy, kdy někdo rozjel celý branding, a pak zjistil, že název už někdo používá. To je pak dost na palici, věřte mi. Prostě si to předem pořádně progooglujte a prověřte registry.
Test reality
Ukažte název kamarádům, rodině, potenciálním zákazníkům. Fakt, tohle není čas na stydlivost! Ptejte se, co si o něm myslí, co jim připomíná. Jednou jsem byl u toho, když firma zjistila, že jejich „geniální“ název v angličtině znamená něco dost trapného… To chcete vědět dřív, než vytisknete vizitky!
Online svět je důležitý
Dneska musíte myslet i na internet. Je volná doména? Najdou vás lidi na sociálních sítích? Je to jako když si kupujete byt – poloha, poloha, poloha! V online světě je vaše doména vaší adresou.
Myslete do budoucna
Nechcete se za pár let přejmenovávat jen proto, že jste si dali do názvu „mobilní telefony“, a teď prodáváte i počítače. Dejte si prostor pro růst. Je to jako koupit dětem o číslo větší boty – musí být kam růst!
Praktické fígle
- Držte to krátké – nikdo si nepamatuje dlouhé názvy
- Vyhněte se číslům – nebo skončíte jako xXx_firma123_xXx
- Musí se to dobře vyslovovat – i po třetím pivu
- Ověřte si překlad – ať nejste jako ta „Nova“ co v španělštině znamená „nejde“
A ještě něco navíc
Udělejte si shortlist a nechte to uležet. Je to jako s výběrem svatebních šatů – to, co se vám líbí dnes, vám může za týden připadat příšerné. Někdy ten nejlepší nápad přijde, když už to nejméně čekáte!
Přes 10 let pomáhám podnikatelům vydělávat peníze díky online marketingu. Poslední roky se věnuji tématu AI a vymýšlením způsobů, jak může AI nejenom „vytvářet hezké věci“, ale i reálně pomáhat podnikatelům. Marketingový sluha je mojí odpovědí. Rád pomůžu i vám.