Jak rozjet e-shop

První kroky k vlastnímu e-shopu

Víte, co je na spuštění vlastního e-shopu nejlepší? Ta svoboda a možnost dělat věci po svém! Sám jsem si tím prošel a musím říct, že je to pořádná jízda. Jasně, občas si budete rvát vlasy, ale stojí to za to. Než se do toho vrhnete po hlavě, sedněte si nejdřív v klidu s kávou a pořádně si promyslete, co vlastně chcete prodávat a komu. Věřte mi, tohle vám ušetří spoustu probdělých nocí.

Jaké zboží vlastně prodávat?

Tohle je ta věčná otázka, že? Ideální je najít něco, co vás fakt baví a zároveň to lidi chtějí kupovat. Třeba kamarád začínal s prodejem cyklistických doplňků, protože sám je vášnivý cyklista. Koukněte se, co dělá konkurence, ale hlavně hledejte něco, čím se odlišíte. Není nic horšího než být další e-shop v moři stejných.

Jak e-shop postavit?

Máte v zásadě tři možnosti:

  • Pronajmout si hotový e-shop (něco jako pronájem bytu)
  • Použít open-source řešení (jako stavebnici pro kutily)
  • Nechat si udělat e-shop na míru (jako když si necháte ušít oblek)

Jestli začínáte, běžte do pronájmu. Je to jako s prvním autem – taky si nekoupíte hned Ferrari, že?

Papírování a právničina

Jo, tohle není zrovna ta nejvíc sexy část, ale prostě to k tomu patří. Zařiďte si živnosťák a všechny ty dokumenty, co zákon vyžaduje. Obchodní podmínky si radši nechte zkontrolovat právníkem – lepší dát pár korun na začátku než později řešit průšvih.

Skladování a posílání zboží

Ze začátku možná vystačíte s garáží nebo volnou místností. Hlavně si udělejte systém, ať pak neběháte jak zmatení a nehledáte, kde co je. Pamatuju si, jak jsem první měsíc balil každou zásilku půl hodiny – dneska to zvládnu za pár minut.

Jak dát o sobě vědět

Marketing není žádná raketa. Začněte třeba na Facebooku nebo Instagramu, pište zajímavé články o vašich produktech. Hlavně buďte autentičtí – lidi poznají, když něco hrajete. A PPC reklamy? Ty jsou super, ale opatrně s rozpočtem na začátku.

Péče o zákazníky

Tohle je moje srdeční záležitost! Komunikujte se zákazníky jako s lidmi, ne jako robot. Odpovídejte rychle, buďte milí a upřímní. I když má zákazník někdy praštěné požadavky (a že jich bývá), zachovejte klid.

Sledování a vylepšování

Čísla jsou důležitá, ale nezbláznit se z nich. Sledujte hlavně to podstatné – kolik lidí nakoupí, kolik utratí, jestli se vrací. Není třeba hned první měsíc řešit tisíc různých metrik.

A ještě něco navíc

Než e-shop spustíte naostro, nechte ho projet rodinou a kamarády. Uvidíte, co všechno objeví! Mně takhle tchyně našla, že tlačítko „Koupit“ bylo na mobilu schované pod reklamou – no nebyla by to škoda přijít o zákazníky kvůli takové hlouposti?

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru